Mengapa kita perlukan HIP?
Walaupun Pekeliling pada tahun 1999 telah menyatakan bahawa sekolah-sekolah
dikehendaki melaksanakan aktiviti pengayaan bahasa Inggeris, Kementerian mengakui
bahawa kejayaan pelaksanaannya adalah berbeza-beza di antara sekolah-sekolah di
negara ini. Ini adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh kefahaman dan
pengetahuan pengoperasian yang pelbagai.
Oleh itu, HIP diperkenalkan untuk menyediakan satu mekanisme sokongan seperti
pembelajaran di antara rakan setugas, sokongan oleh jurulatih, pegawai
pendidikan daerah dan negeri, sarana yang mempertimbangkan pelbagai peringkat
kesediaan dan tahap penglibatan ibu bapa dan masyarakat.
Apakah jenis aktiviti-aktiviti
yang boleh sekolah laksanakan?
Sarana HIP mengandungi menu pilihan aktiviti-aktiviti sekolah yang boleh
digunakan mengikut tahap kesediaan mereka. Aktiviti-aktiviti dikategorikan
kepada Dalam Kelas, Luar Kelas dan Kelas Tambahan. Sekolah-sekolah boleh
memilih daripada senarai aktiviti-aktiviti pilihan, dan bebas untuk
melaksanakan satu atau lebih aktiviti.
Aktiviti-aktiviti ini adalah contoh yang diperoleh daripada sekolah-sekolah di
seluruh negara, sekolah bandar dan juga luar bandar. Contoh aktiviti yang boleh
dilaksanakan mengikut kesesuaian adalah bercerita, satu perkataan sehari,
nyanyian dengan pergerakan serta pembentangan dalam perhimpunan mingguan dan
menggunakan bahasa Inggeris semasa Hari Guru atau pelbagai majlis di sekolah.
Sekolah juga digalakkan untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti mereka tersendiri
yang kreatif dan tidak terdapat dalam sarana tersebut. Jika aktiviti-aktiviti
tersebut terbukti berkesan, mereka boleh dipertimbangkan untuk dimasukkan ke
dalam sarana pada masa hadapan sebagai amalan terbaik.
Apa yang akan berlaku kepada
aktiviti-aktiviti pengayaan bahasa Inggeris sedia ada yang sedang dilaksanakan?
Sebarang aktiviti pengayaan bahasa Inggeris sedia ada boleh
diteruskan dan dirangkumi di bawah program HIP.
Sekolah digalakkan untuk terus melaksana dan meningkatkan
aktiviti pengayaan bahasa Inggeris sedia ada jika ia telah mencapai kejayaan
dan menghasilkan keputusan yang baik.
Walau bagaimanapun, HIP ingin memperlihat sekolah-sekolah untuk
memantapkan lagi pelaksanaan aktiviti-aktiviti serta memperkenalkan aktiviti
dengan lebih banyak dan hebat untuk sentiasa meningkatkan tahap pencapaian.
Bagaimanakah HIP menyokong dasar pendidikan?
HIP adalah sejajar dengan Aspirasi Murid Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) di mana PPPM memberi sokongan kepada murid-murid
untuk menguasai kemahiran dwibahasa untuk meningkatkan daya saing di peringkat
global. Anjakan ke-2 di bawah PPPM memastikan setiap kanak-kanak menguasai
bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris, dan juga menggalakkan setiap murid
mempelajari bahasa ketiga sebagai tambahan.
jobs from my.neuvoo.com
Bukankah kelas Bahasa Inggeris mencukupi untuk menerapkan
penguasaan bahasa?
Berdasarkan PPPM, "Kajian antarabangsa menunjukkan bahawa
masa pendedahan yang lebih daripada 15-20% sedia ada diperlukan bagi murid
menguasai bahasa Inggeris". Oleh itu, HIP akan meningkatkan masa
pendedahan kepada bahasa melalui penggunaannya dalam aktiviti di luar kelas.
Apabila murid-murid bermain, berinteraksi dan bersuka-ria
menggunakan bahasa Inggeris sebagai medium komunikasi dan pembelajaran, mereka
akan menghargai bahasa tersebut dan selesa untuk menggunakannya dalam kehidupan seharian mereka.
HIP akan dilaksakan bersama-sama program-program lain di bawah
MBMMBI, untuk mengukuhkan penguasaan dalam kedua-dua bahasa.
Bagaimanakah HIP akan
dilaksanakan?
Pendekatan yang digunakan adalah dengan memberi kuasa kepada
sekolah, dilaksanakan oleh sekolah dan ianya untuk sekolah. Sekolah-sekolah
akan dibekalkan dengan sarana agar mereka mempunyai panduan untuk merancang
aktiviti dengan lebih berkesan, berdasarkan latar belakang dan keupayaan
mereka.
Sarana ini mengandungi contoh-contoh amalan terbaik daripada
sekolah-sekolah yang telah berjaya melaksanakan aktiviti-aktiviti pengayaan
bahasa Inggeris dalam dan di luar kelas.
Sebuah mekanisme sokongan akan dibina di peringkat daerah,
negeri dan kebangsaan untuk menggalakkan sekolah-sekolah untuk berkongsi,
belajar dan menyokong satu sama lain untuk melaksanaan aktiviti-aktiviti ini.
HIP adalah berdasarkan kepada pendekatan penglibatan seluruh
sekolah, di mana ia melibatkan pemimpin sekolah, guru-guru, murid-murid, ibu
bapa dan masyarakat. Sokongan dan penglibatan ibu bapa dan masyarakat amat
digalakkan untuk memastikan kemapanan aktiviti yang dilaksanakan di sekolah.
Bilakah HIP akan dilaksanakan?
HIP akan dilaksanakan secara berperingkat-peringkat, bermula
dengan Fasa Rintis pada tahun 2016 dan akhirnya akan dilaksanakan kepada semua
sekolah menjelang tahun 2018.
Bagaimana negeri-negeri dan
sekolah-sekolah rintis dipilih?
Negeri-negeri rintis dikenalpasti berdasarkan kepada kriteria
pemilihan objektif yang telah dipersetujui oleh ahli-ahli makmal:
1.Dimulakan dengan
sekolah-sekolah rendah di dalam negeri yang dipilih berdasarkan keputusan UPSR
2014 dalam Bahasa Inggeris yang tercorot
2. Untuk memudahkan pelaksanaan
dan peluasan: melaksanakan rintis mengikut zon
3. Semenanjung: Utara, Selatan,
Tengah dan Timur
No comments:
Post a Comment